Szkoła Podstawowa w Rudnej Małej

Śladami płk. Leopolda Lisa-Kuli i miejsc pamięci narodowej po Rzeszowie

15 czerwca uczniowie klas: IV, VI i VII pojechali na historyczną wycieczkę do Rzeszowa.

1

Pierwszym miejscem odwiedzin przez uczniów był najstarszy rzeszowski cmentarz w centrum miasta, gdzie przykuwają uwagę groby oznaczone chorągiewkami w polskich barwach z datami: 1863, 1831, 1848. Oznaczają one, że w mogiłach tych znaleźli miejsce spoczynku rzeszowianie – uczestnicy powstań narodowowyzwoleńczych: listopadowego, styczniowego, Wiosny Ludów.

2

3

5

Przy końcu najszerszej alei znajduje się okazały – usypany z kamieni pomnik upamiętniający miejscowych powstańców styczniowych lub tych, którzy w obawie przed represjami przybyli po powstaniu do Rzeszowa i tutaj zmarli.

Wieńczy go krzyż otoczony koroną cierniową – symbol zniewolonej ojczyzny. Niżej widać fragment dębowego wieńca – znak zwycięstwa duchowego powstańców oraz orła – symbol odwagi i męstwa. Obok pamiętnej daty powstania widnieje herb złożony z trzech części – symboli Polski, Litwy i opiekuna Rosjan – św. Gabriela.

6

Stary Cmentarz jest wyjątkowy pod względem architektury sakralnej. Wiele tu pięknych nagrobków ozdobionych rzeźbami świętych. Większość z nich jest bardzo zniszczona, ale widać też, że stopniowo zabytkowe nagrobki są odnawiane.

7

Opuszczając cmentarz, dzieci udały się na tzw. plac „dziadowski”, gdzie znajduje się jeden z najstarszych rzeszowskich pomników – upamiętniający wieszcza narodowego Adama Mickiewicza, który pomógł rodakom w walce narodowowyzwoleńczej za pomocą pióra – pisząc utwory podnoszące na duchu i zagrzewające do działań na rzecz odzyskania niepodległości.

8

9

Kolejnym miejscem odwiedzonym przez uczniów był Skwer Cichociemnych, gdzie znajdują się kamienne tablice z nazwiskami więźniów wywiezionych do Oświęcimia, obelisk upamiętniający Cichociemnych oraz pomnik „Przejście 2001”.

10

Ten intrygujący w kształcie pomnik to rzeźba Józefa Szajny – rodowitego rzeszowianina. Odsłonięto go w 2002 roku w obecności autora i jest „przedsionkiem do nowej epoki, symbolem odchodzącego czasu i koniecznością pojednania, tutaj w miejscu zderzeń starego Rzeszowa z nowym”. Ma to także odniesienie do samego Szajny – więźnia obozu koncentracyjnego w Auschwitz i Buchenwaldzie.

11

Z kolei zatrzymaliśmy się przed najstarszym pomnikiem rzeszowskim z końca XIX wieku – pomnikiem Tadeusza Kościuszki. Został on doszczętnie zniszczony podczas wojennych bombardowań i odbudowany po II wojnie światowej. Zachowana tablica z pomnika znajduje się w Okręgowym Muzeum w Rzeszowie.

12

Na temat Tadeusza Kościuszki wykład przed jego pomnikiem wygłosiła Ania Pelc z klasy IV. Koleżanki i koledzy nagrodzili ją brawami.

Wreszcie dotarliśmy do pomnika naszego miejscowego piłsudczyka – płk. Leopolda Lisa-Kuli, urodzonego w Kosinie, absolwenta II LO w Rzeszowie. O jego zasługach mieliśmy okazję wysłuchać dzień wcześniej w szkole z prezentacji w wykonaniu Mateusza Kasiaka z kl. VII.

13

Copyright © Szkoła Podstawowa w Rudnej Małej