Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Wycieczka w Góry Świętokrzyskie

Treść

23 uczniów z klasy V, VI, VII i VIII punktualnie o 6.30 zameldowało się na zbiórce pod szkołą. O godzinie 7.00 w asyście pani przewodnik, pana kierowcy oraz pani Ani Kolbus, pani Małgosi Bieniek i pana Krzysztofa Golemy wyruszyliśmy w kierunku Gór Świętokrzyskich.

Pierwszy przystanek to oczywiście postój na śniadanie i toalety. W wyśmienitych humorach uczniowie i opiekunowie dotarli do pierwszego punktu wycieczki, czyli ruin zamku w Chęcinach. Na miejscu z wież zamkowych podziwialiśmy wspaniałe widoki na góry.

Następny przystanek to Park Miniatur w Sabat Krajno. Malowniczą trasą pod górkę zwiedzaliśmy najwspanialsze budowle świata w miniaturze od Bazyliki Św. Piotra i Pawła w Watykanie po piramidy w Gizie.

Późnym popołudniem dotarliśmy do Bodzentyna, gdzie mieliśmy przewidziany nocleg. Po rozlokowaniu w pokojach udaliśmy się na obiadokolację, a później na zwiedzanie tego malowniczego miasteczka z ruinami zamku, ryneczkiem z fontanną. Wieczorem przed cisza nocną odbywały się spotkania w podgrupach.

Dzień II

Wczesna pobudka, śniadanie o 8.00 i wyruszyliśmy na dalszą część zwiedzania ziemi świętokrzyskiej. Pierwszym przystankiem była Nowa Słupia. Tam dowiedzieliśmy się ciekawych historii o wytopie żelaza w starożytności na ziemiach polskich i oglądaliśmy pozostałości po starożytnych dymarkach czyli pierwszych piecach hutniczych.

Z Nowej Słupi pojechaliśmy w kierunku Św. Krzyża. Na górę, na której znajduje się najstarszy klasztor benedyktynów w Polsce obecnie mieszkają tam ojcowie misjonarze oblaci dotarliśmy malowniczą ścieżką przyrodniczą, która prowadziła nas przez puszczę jodłową. Po dotarciu na górę z punktu widokowego podziwialiśmy gołoborza. W klasztorze zwiedziliśmy krypty grobowe oraz kaplicę Św.  Krzyża, w której znajduje się  relikwia – kawałki drzewa z krzyża  podarowanego benedyktynom w Polsce przez królewicza węgierskiego Emeryka, syna św. Stefana w XI w.

Po zejściu do autokaru udaliśmy się w kierunku Rudnej Małej.