Samorząd Uczniowski
Treść
Skład Samorządu Uczniowskiego na rok szkolny 2024/2025
Opiekun Samorządu Uczniowskiego:
mgr Cecylia Furman, mgr Marzena Jasińska
Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego:
Tomasz Terpin kl. VIII
Z-ca przewodniczącej:
Emilia Rusin kl. VII
Członkowie:
(w skład zarządu wchodzą między innymi wszyscy przewodniczący klas IV-VIII):
Diana Bachórz kl. IV
Katarzyna Makowska kl. V
Adam Jeż kl. VI
Wiktor Ślęzak kl. VII
Jakub Tomaka kl. VIII
Regulamin Samorządu Uczniowskiego
Szkoły Podstawowej w Rudnej Małej
Uchwalono na podst. art. 85 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
- 1
- Samorząd Uczniowski stanowią wszyscy uczniowie szkoły.
- Władzami samorządu uczniowskiego są:
- na szczeblu klas – samorządy klasowe,
- na szczeblu szkoły – prezydium samorządu uczniowskiego.
- Prezydium składa się z następujących funkcji:
- przewodniczący samorządu,
- zastępca przewodniczącego,
- skarbnik,
- sekretarz,
- członkowie prezydium.
- Prezydium wybierane jest przez ogół uczniów poprzez wyłanianie 2 przedstawicieli klas 4 – 8 na zebraniach klasowych, a następnie głosowanie tajne, równe i powszechne ogółu uczniów z klas 4 – 8.
- Wybory odbywają się we wrześniu każdego roku szkolnego.
- Wybory są prowadzone pod nadzorem nauczyciela pełniącego obowiązki opiekuna samorządu.
- Wybory do władz samorządu poprzedza kampania wyborcza organizowana przez poszczególnych kandydatów.
- Poszczególne stanowiska prezydium obsadzane są zgodnie z ilością uzyskanych głosów.
- Kadencja prezydium trwa rok.
- Przewodniczący z uzasadnionej przyczyny może podać się do dymisji przed upływem kadencji.
- W przypadku podania się do dymisji przewodniczącego przed upływem kadencji, jego obowiązki przejmuje zastępca przewodniczącego samorządu.
- Członka prezydium można odwołać, jeżeli narusza regulamin samorządu uczniowskiego lub nie bierze udziału w pracach samorządu.
- Na miejsce odwołanego członka powołuje się ucznia, który w ostatnich wyborach uzyskał kolejno największą liczbę głosów.
- 2
- Samorząd uczniowski może przedstawiać radzie szkoły, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem;
- Kompetencje stanowiące samorządu uczniowskiego:
- uchwalanie regulaminu samorządu uczniowskiego,
- przedstawienie sporządzonych przez samorząd uczniowski wniosków o przyznanie uczniom stypendium Prezesa Rady Ministrów.
- Kompetencje opiniodawcze samorządu uczniowskiego:
- opiniowanie programu wychowawczego szkoły,
- wnioskowanie o nadanie imienia szkole,
- ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
- 3
- Opiekun pełni funkcję doradczą samorządu.
- Opiekun samorządu uczniowskiego uzyskuje status stałego obserwatora (bez prawa głosu) obrad prezydium i koordynatora działalności samorządu.
- Opiekun Samorządu może w uzasadnionych przypadkach podać się do dymisji.
- Kadencja opiekuna samorządu uczniowskiego trwa rok.
- 4
- Wszystkie decyzje prezydium i samorządów klasowych podejmuje się większością głosów w obecności co najmniej połowy ich składu.
- Decyzje podjęte przez samorząd uczniowski muszą być zatwierdzone przez dyrektora szkoły.
Plan pracy Samorządu Uczniowskiego
działającego przy Szkole Podstawowej w Rudnej Małej
na rok szkolny 2024/2025
Cele Samorządu Uczniowskiego:
- Reprezentowanie ogółu uczniów.
- Działanie na rzecz społeczności uczniowskiej.
- Uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów oraz partnerstwo w stosunkach uczniów z nauczycielami w realizacji celów wychowawczych szkoły.
- Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów oraz przyjmowania współodpowiedzialności za jednostkę i grupę.
- Kształtowanie umiejętności zespołowego działania, wyrabianie samokontroli, samooceny i zdyscyplinowania uczniów.
- Dbanie o dobre imię i honor szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.
- Wdrażanie uczniów do aktywnej, twórczej pracy, tak aby ta praca stanowiła pole obywatelskiego wychowania.
miesiąc |
zadania i sposób realizacji |
osoby odpowiedzialne |
Wrzesień |
|
Opiekun SU Wychowawcy Opiekun SU |
Październik
|
|
Opiekun SU Opiekun SU Opiekun SU
wychowawcy kl. VII i VIII |
Listopad |
|
Opiekunowie SU, Opiekunowie SU, wychowawcy klas I - III |
Grudzień |
|
Opiekunowie SU,
Opiekunowie SU, Marzena Wiśniewska
Opiekunowie SU, |
Styczeń |
|
Opiekun SU |
Luty |
|
Opiekunowie SU,
Wychowawcy klas, nauczyciele informatyki
Opiekunowie SU, Opiekunowie SU, |
Marzec
|
|
Opiekun SU
|
Kwiecień |
|
Opiekun SU
Opiekun SU, Justyna Kosmala |
Maj |
|
Opiekun SU
|
Czerwiec |
|
Opiekun SU
|
Plan pracy Samorządu Uczniowskiego ma charakter otwarty. W czasie trwania roku szkolnego może być uzupełniany o inicjatywy uczniów i akcje pozaszkolne związane z działalnością Samorządu Uczniowskiego.
Marzena Jasińska, Cecylia Furman